Estructura dels escenaris de campanya

Hi ha una sèrie de trets en comú que trobem en els Escenaris de campanya, i que podríem qualificar de defectes. Comentarem tres d’aquests defectes i establirem una proposta de millora per cadascun d’ells.

  1. Mapes escapçats: és freqüent que en els mapes dels escenaris de campanya hi surti només un continent (Dragonlance), o una part d’un continent (el Senyor dels Anells, sense anar més lluny).
  2. Massa genèrics: els escenaris de campanya sovint són massa genèrics com per començar a jugar una partida. Fer-ho requereix molta preparació per part del director. De l’escenari hem de saltar directament al mòdul, que ha de portar una gran càrrega de material descriptiu, més propi en realitat d’un escenari de campanya que d’un mòdul d’aventures.
  3. Lligats a un sistema: els escenaris acostumen a estar lligats a un determinat sistema de joc. Això vol dir que, si ens agrada un determinat sistema, estem limitats a un nombre més aviat reduït d’escenaris. A més, el sistema d’alguna manera acaba viciant l’escenari, adaptant la descripció a les normes.

Conclusions

Basant-nos en l’anàlisi anterior, arribem a la conclusió que, quan disseny una campanya cal que fem el següent:

  1. Quan haguem de crear un món, cal començar del més general al més concret, en tres passos: primer, descripció d’un planeta i, si cal, de l’univers que l’envolta; segon, descripció de l’escenari de campanya on se situaran les partides, que ha de ser prou concret com perquè s’hi puguin desenvolupar els mòduls sense que aquests hagin de portar una excessiva càrrega descriptiva; i tercer, mòduls de partides que se centrin en l’acció més que en la descripció.
  2. Deslliguem-nos al màxim possible del sistema: és natural que quan creem una campanya pensem en un sistema concret, però hauríem de facilitar al màxim possible que altres sistemes se’n puguin aprofitar.
Granularitat dels Escenaris de Campanya

Exemples

Per a descripcions planetàries, els Planetary survey de traveller són un bon exemple. Com a escenari de campanya, el millor exemple que hem trobat és Arcana, que compleix els dos requeriments de les conclusions perquè aconsegueix fer descripcions allunyades del sistema, i té dos nivells de descripció: una de genèrica, i una altra hexàgon per hexàgon del seu mapa de campanya.

Anuncis

Quant a trobanoms@gmail.com

Roleplaying Master, playing GURPS in a Medieval fantasy setting of his own creation.
Aquesta entrada s'ha publicat en Metarol i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Estructura dels escenaris de campanya

  1. Retroenllaç: Entorn per a Montorcan: l’Univers Prima | Rol de Taula

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s