Màgia, religió, tecnologia i societat

En aquest post ens volem centrar sobretot en la màgia i la religió, i en com aquests elements han d’anar de bracet amb el nivell tecnològic de la campanya i amb el tipus de societat en què es desenvolupa.

Aquests quatre elements són els pilars bàsics de moltes de les campanyes que fantasia èpica que conec. Si volem crear el nostre propi escenari, caldrà que definim cadascun d’aquests elements, i també les relacions entre ells.

En el gràfic següent es mostren aquests quatre elements. En el cas de la religió i la societat, els nivells en realitat no són tals: una societat pot saltar directament a l’últim graó, o quedar-se per sempre ancorada en el nivell més primari. La direcció de l’evolució és des de  dins cap a fora.

Evolució dels entorns de campanya

Evolució dels entorns de campanya

Requeriments

A l’hora de construir el sistema màgico-religiós de la meva campanya, he buscat complir tres requeriments:

  1. El sistema, el rerefons, el mètode i els efectes han de ser clarament diferents entre la màgia i els rituals religiosos.
  2. Els efectes sobrenaturals han de ser fàcilment ajustables al nivell tecnològic i social adequat per a la campanya.
  3. Els efectes sobrenaturals han de ser esdeveniments especials, i no part de la rutina diària.

Exemple amb GURPS

La nostra campanya utilitza el sistema GURPS. El nivell tecnològic és un TL2+ (edat mitja primerenca), i el tipus de societat és feudal.

Per tal de complir amb el requeriment 1, utilitzem els dos sistemes següents:

  • Per als clergues, druides i shamans utilitzem les normes de GURPS Dungeon Fantasy 1: Adventurers, 7: Clerics, i 9: Summoners.
  • Per a la màgia utilitzem un altre sistema, el de Path Ritual Magic tal com es descriu a GURPS Monster Hunters 1: Champions.

Per tal de complir amb el requeriment 2, modifiquem lleugerament els sistemes de la manera següent:

  1. Religió: en el número 43 de Pyramid, ha sortit un article que divideix els conjurs de GURPS Magic en Sorcery Levels. En la nostra campanya, utilitzarem un SL diferent per a cada col·legi:
    • SL7 per a Healing.
    • SL 6 per a Necromancy.
    • SL5 per a Food, Illusion Weather.
    • SL3 per a Animal, Body, Light, Making and Breaking, Plant Sound.
    • SL2 per a Air, Communication, Earth, Enchantment, Fire, Gate, Knowledge, Meta, Mind, Move, Protect, Technology, i Water.
  2. Màgia: en les normes citades hi ha fins a set tècniques: sense, strengthen, restore, control, destroy, create i transform. Nosaltres només utilitzem les tres primeres.

Per tal de complir amb el requeriment 3, utilitzem, en el cas de la religió, la Ceremonial Magic.

Exemple amb D20

En una campanya amb D20, els sistemes per a mags i sacerdots ja estan diferenciats. Per tal d’ajustar el nivell a entorns de fantasia èpica medieval, proposem restringir els conjurs als dos primers nivells (nivell 0, nivell 1 i nivell 2), si bé això no ho hem arribat a provar.

Anuncis

Quant a trobanoms@gmail.com

Roleplaying Master, playing GURPS in a Medieval fantasy setting of his own creation.
Aquesta entrada s'ha publicat en Metarol i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s