Economia Medievial Fantàstica: Revisió de Bibliografia

Objectius

L’objectiu d’aquest anàlisi és trobar pistes per construir un sistema que ens permeti construir una societat medieval de l’alta edat mitjana. Aquest sistema ha d’unir la macroeconomia dels regnes amb la petita economia dels personatges.

És a dir, el sistema ens ha de permetre saber des de quina població té un comtat determinat i quants diners guanya el seu Comte, fins a quin salari té el personatge que fa d’escuder d’un cavaller.

Per tal de trobar el sistema que ens permeti això, hem analitzat diverses fonts.

Llibres

Grain into Gold (Generic)

Coberta de Grain into Gold

Grain into Gold

De tots els sistemes que hem trobat, és el que dóna les dades més “en brut”. No està lligat a cap sistema de joc de rol. Es dedica a analitzar les bases econòmiques en un món de fantasia medieval, i analitzant com les diferències entre un món i un altre poden afectar aquestes bases.

Al final té llistes de salaris i preus. Les llistes de preus varien segons els productes es comprin al productor, en un mercat local o en una ciutat.

Com a dades objectives, es diu que es pot alimentar un esclau amb 100 monedes de plata l’any, que un acre de terra produeix 105 monedes de plata l’any, i que una família necessita entre 20 i 30 acres per viure.

No inclou cap sistema per calcular la demografia.

GURPS 4th ed. Low-Tech Companion 3: Daily Life and Economics

Coberta de Daily Life and Economics

GURPS 4th ed. Daily Life and Economics

Igual que Grain into Gold, dóna les dades en brut. També té llistes de salaris, i inclou sistemes per calcular els preus dels béns manufacturats.

Com a dades objectives, es diu que la densitat màxima d’un territori a l’època medieval era d’entre 10 (anglaterra) i 75 (delta del Nil) persones per milla quadrada. També s’hi diu els dies que cal dedicar a la cura i la collita dels camps.

Hârnmanor (Hârnmaster)

Coberta de Hârnmanor

Hârnmanor

És el sistema més complet a l’hora de dissenyar un feu. El sistema consisteix en omplir tres formularis: el del poble on hi viuen els tenants, el de la casa del noble, i el del feu. El resultat reflecteix la producció al detall, des dels diners que li queden al noble al cap de l’any fins la quantitat de blat que es produeix.

Hi ha un simulador no oficial que fa tots els càlculs automàticament: http://www.phantasia.org/miju/rpg/harn/generators.html

El simulador només funciona per feus petits, fins a 3.600 acres, ja que el sistema original està pensat per feus entre 600 i 3.600 acres. Això vol dir que per fer càlculs demogràfics a nivell de comtat cal definir feu per feu, o fer una extrapolació del sistema.  Permet però afegir-hi pagaments al Senyor feudal, i rebre pagaments dels Vassalls.

Book Of The Manor (Pendragon)

Semblant a Harnmanor però molt més senzill. Els guanys i les despeses es calculen de manera molt simplificada.

Se centra menys en el càlcul i més en la jugabilitat a l’hora d’administrar el feu, però no permet fer càlculs demogràfics. Per exemple, no es menciona l’àrea que ha de tenir la Manor, i la quantitat de població es calcula només per sobre.

Inclou però infrastructures que es poden construir, i les taules sobre el destí del feu que representen esdeveniments.

A Magical Medieval Society: Western Europe

Coberta del manual A Magical Medieval Society

A Magical Medieval Society

A primera vista sembla el sistema més complet. Inclou des de la generació d’una Manor fins a la construcció d’edificis, generació aleatòria de mines, creació de ciutats, etc.

És un sistema pensat per a jugar a D20, i per tant té alguns dels seus tocs poc realistes. Per exemple, els preus es donen en monedes d’or, cosa que llegint altres sistemes més realistes es veu com una cosa completament fora de lloc.

L’aproximació a la demografia en aquest cas es fa decidint en primer lloc quantes persones adultes hi ha per cada acre cultivable, cosa que porta a una densistat, dins la manor, de 74 a 123 persones, que sembla massa alta.

A Song Of Ice And Fire: Core Rulebook

Coberta de A Song of Ice and Fire: Core Rulebook

A Song of Ice and Fire: Core Rulebook

Igual que Hârnmanor i The Book of the Manor, inclou un sistema per gestionar un feu, però és molt més abstracte. Es parla de casals nobles, que tenen una sèrie d’atributs que es poden millorar amb el temps a mesura que els personatges hi van aportant glòria o diners.
És un sistema fàcil de jugar, i ajuda a veure el feu com un personatge més que ha de pujar de nivell, però no permet fer cap càlcul demogràfic.

Recursos a internet

Medieval Economics by Philip McGregor

Un article interessant per conèixer la realitat econòmica de l’època medieval.

Historical hit points 2 simulating medieval economics in tabletop RPGs

Una dissertació sobre la dificultat de trobar un sistema per gestionar l’economia en entorns medievals fantàstics.

Medieval levies and revenues for fantasy RPGs

Un sistema per calcular els exèrcits i els seus salaris.

Medieval Demographics Made Easy

Permet calcular ràpidament la població de regnes sencers. Genera a més grans ciutats, ciutats, pobles i viles.

Basat en aquest article hi ha un generador aleatori.

L’únic inconvenient és que la base de densitat és una mica massa alta, ja que està entre les 80 i les 120 persones per milla quadrada.

Conclusions

De tots els sistemes analitzats no n’hi ha cap que s’adapti al 100% a les nostres necessitats: realisme i escalabilitat. Hem fet proves amb els diferents sistemes. Hem vist que anar de l’escala global a la particular no ens serveix, i per tant haurem de començar pel detall i extrapolar els resultats.

El sistema més adequat semblava a priori A Magical Medieval Society, però després de provar-lo no ens ha funcionat, ja que la seva estructura social no encaixa amb la nostra.

Posteriorment hem provat Hârnmanor i ens funciona molt bé. Amb aquest sistema, fent algunes adaptacions, hem creat una Manor estàndard, que ens servirà per construir els comtats afegint alguna norma de collita pròpia.

La part de costos de construcció i fabricació d’objectes, segurament la farem utilitzant les normes de GURPS Daily Life and Economics, fent un pont d’equivalència entre la moneda de Hârnmanor i GURPS.

En la propera entrada donarem una mostra d’un comtat creat amb aquest sistema.

 

 

Anuncis

Quant a trobanoms@gmail.com

Roleplaying Master, playing GURPS in a Medieval fantasy setting of his own creation.
Aquesta entrada s'ha publicat en Comparatives i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s