Economia (I): El Formulari del Comtat

L’economia de Laplana la definirem utilitzant un parell de sistemes ja existents que vàrem explicar en l’entrada sobre bibliografia: Hârnmanor i GURPS Daily Life and Economics (DLAE).

Hârnmanor l’utilitzarem per crear un terme (manor) estàndard, i a partir d’aquí generar els comtats sumant termes. Si es crea un terme per als personatges jugadors no cal utilitzar l’estàndard, és més divertit fer-ho a l’atzar.

El DLAE l’utilitzarem sobretot per calcular el preu de les grans infraestructures: les cases i els castells del nobles, les carreteres, etc.

En aquesta entrada explicarem el funcionament del formulari per crear un comtat. Més endavant explicarem el formulari per crear infraestructures, i finalment crearem un comtat com a exemple.

Aquí teniu un enllaç al formulari: Economy_Standard_Earldom.xslx

Funcionament general del formulari

El formulari està dividit en dues parts:

  • El terme: descriu un terme (manor) seguint el sistema de Hârnmanor, però enlloc de tirar les característiques a l’atzar, n’hem fet una d’estàndard. Inclou les pestanyes A a la F.
  • El Comtat: descriu un comtat que té un cert nombre de termes. Inclou les pestanyes 1 a 7.

Montorcan: Economia d'un comtat estàndard

Al formulari hi ha cel·les amb diferents colors.

  • Blau: títols de les taules i les columnes.
  • Blanc: són les cel·les que heu d’omplir.
  • Gris: només contenen text o càlculs a partir d’altres cel·les.
  • Verd: contenen variables que es donen per defecte en les fonts. Podeu canviar-les, però afectareu el funcionament del sistema.
  • Vermell: contenen variables que hem retocat. Recomanem que quan retoqueu alguna variable de color verd, la poseu en color vermell. Us facilitarà la feina si voleu recuperar l’estat original o voleu corregir les alteracions.

Les pestanyes sobre el comtat tenen els continguts següents:

  • 1 Laplana Earldoms: informació sobre cadascun dels comtats de Laplana.
  • 2 Earldom Data: informació sobre el comtat que volem descriure. Cal posar-hi:
    • Nom del comtat
    • Any en què se situa la descripció.
    • Anys que porta conquerit: com més anys porti conquerit un comtat en més bon estat estarà (Fief Index, Trade Index) i més beneficis donarà.
    • Topografia: els comtats reconquerits acostumen a tenir una topografia “Forests”, ja que estan per desforestar. A mesura que avancen els anys poden convertir-se en la topografia que els pertoca pel tipus de terreny.
    • Territori ocupat: els comtats reconquerits comencen amb poc territori ocupat, un 10%, però la neteja de boscos i la preparació pot millorar-ho fins arribar al seu màxim, entre un 30 i un 50% del total, depenent del tipus de terreny.
  • 3 Earldom Nobility: un breu sumari de la quantitat de famílies nobles que hi ha al comtat.
  • 5 Earldom Army: tropes de les que pot disposar un noble en un moment determinat, comptant les tropes de la seva pròpia casa i les dels seus vassalls.
  • 6 Cities: Utilitzeu el QZIL Kingdom Generator per mirar quants pobles hi ha al comtat. Utilitzeu la densitat i l’àrea del comtat. Tingueu en compte que els Small i Medium Villages del generador són equivalents als Villages de cada terme i per tant no s’inclouen en aquests camps. Podeu copiar les taules i enganxar-les al formulari. Això us permetrà saber quants artesans hi ha a cada ciutat.
  • 7 Mines: com es diu a Grain into Gold, qualsevol intent de trobar una norma d’explotació per a les mines està condemnat al fracàs. Per tant, ens limitarem a determinar quines mines es poden trobar en un comtat amb l’únic objectiu de saber quins recursos per a la construcció i fabricació de productes es poden trobar dins del propi comtat, i quins cal importar de fora (amb el conseqüent increment de preus).

Pestanyes sobre la manor:

  • A Manor Data: dades generals sobre la manor estàndard. Cal entrar-hi les dades següents:
    • Topography: tal com s’indica a Manor 31. En un comtat acabat de conquerir, normalment serà “forest” fins que es pugui preparar per al cultiu.
    • Gross Acres: la superfície total, en acres, de la manor.
    • Land Quality: qualitat de terra per cultivar. Els canals de rec, anivellament, etc. ajuden a millorar-ne la qualitat.
    • Fief Index: preparació del feu per a viure-hi i treballar-hi: camins, ponts, camins, murs, etc.
    • Trade Index: proximitat amb d’altres mercats per poder-hi comerciar. Les carreteres i els rius navegables milloren el comerç.
    • Weather Index: depèn del territori on es trobi. Normalment, com més al nord pitjor és aquest índex.
  • B Fief Budget: és el pressupost del feu. La topografia de la pestanya anterior té incidència sobre el % de boscos, cultius i pastures, que tenen incidència directa sobre els ingressos de les collites.
    • L’Assart és la deforestació. 2% és el mínim per mantenir la manor en condicions. El què es faci de més són acres que es guanyen al bosc (dins de la manor).
  • C Lord’s Budget: és el pressupost del Senyor del terme. El què li queda al final és el Privy Purse. És l’única part dels seus beneficis que pot conservar en moneda. Aquestes quantitats poden servir per estalviar, contractar més tropes en cas de guerra, mantenir les infrastructures que no són purament agrícoles o construir noves infraestructures d’aquest mateix tipus (principalment castells i carreteres).
  • D Lord’s Household: la gent que viu a la casa del Senyor. Com més terreny té el Senyor, més gent hi ha de tenir per mantenir el prestigi. Els Varvassors, Comdors i Comtes haurien de tenir més gent que els Senyors. No fer-ho implica una pèrdua de prestigi.
  • E Village Census: cens de tots els habitants del terme. La correspondència amb la societat laplana és la següent:
    • els Craftsmen, Farmer, Yeomen and Large Farmer són pagesos emfiteutes;
    • els Villein, Freehold villein, Tenant officer, Half-villein i Cottar són pagesos emfiteutes;
    • els Slave són serfs.
  • F Churches: són les parròquies. Per cada Priest hi ha una parròquia diferent dins del terme. En l’època que precedia l’existència de parròquies prescindiu d’aquesta pestanya.
Advertisements

Quant a trobanoms@gmail.com

Roleplaying Master, playing GURPS in a Medieval fantasy setting of his own creation.
Aquesta entrada s'ha publicat en Economia, Laplana i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Economia (I): El Formulari del Comtat

  1. Retroenllaç: Comtats de Laplana: un terme estàndard | Rol de Taula

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s